Station Warffum ca. 1910, collectie Groninger Archieven

In de negentiende eeuw werden de wegen verbeterd. Ook in de omgeving van de Trekvaartroute Boterdiep werden kunstwegen aangelegd. Het vervoer met paard en wagen was sneller en werd aantrekkelijker. Zo begon de populariteit van de trekschuit al af te nemen. Eind negentiende eeuw werd Noord Groningen ook nog voorzien van spoorwegen. Dit was de genadeklap voor het trekschuitvervoer, dat meteen als ouderwets werd bestempeld. Onderdendam viel buiten de boot en kreeg geen spoorlijn. Dit betekende het einde van de bloeitijd in deze plaats.

Scheepvaart in de 20ste eeuw
Beurtschepen van boeren en marktschepen bleven echter nog lang koopwaren naar de markt in Groningen vervoeren. Langs het Boterdiep stonden steenfabrieken (zoals Ceres, in de buurt van Rottum). De klei was heel geschikt voor de steenindustrie en de stenen werden per boot getransporteerd. Graanmolens bleven ook gebruik maken van het vervoer over water.

 

“Ervaar de trekvaarthistorie in Noord Groningen vanaf het water, op de fiets of te voet!”

nl_NL